|
|
Markedsføringsloven § 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder
Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av
elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert
oppringningssystem (talemaskin).
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved hjelp av
telefon.
Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den
næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes
egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved
hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser.
Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk
kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og
multimediemeldinger til mobilt elefon (SMS og MMS).
Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her.
Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som omfattes av første ledd..
Les mer: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=69
Section 2b. Restrictions on the use of certain methods of communication
It is prohibited in the conduct of business to direct marketing at consumers using methods of telecommunication which permit individual
communication, such as electronic mail, text messaging services to mobile telephones, facsimile or automatic calling machine, without the prior
consent of the recipient.
The prior consent required in accordance with paragraph one is, however, not applicable to marketing where the consumer is contacted orally by
telephone.
The Ministry can issue regulations containing more detailed provisions on the scope of paragraph one.
Read more: http://forbrukerombudet.no/index.gan?id=706&subid=0
|
|